חוזה עם השטן

מחירי הדיור עלו בשנה שנתיים האחרונות בצורה חדה מאד , בחלק מהערים נמצאה עליה של 20%.
אך, מתחילת 2023 יחד עם עלייה חדה באינפלציה וגל התייקרויות שנמשך ועוד כנראה גם ימשך, חלק ניכר מרוכשי הדירות ובעלי דירות עם משכנתא שהפכה בלתי אפשרית עבורם, החליט לוותר ,להישאר או לעבור לשכירות.

גם כאן אין ממש בשורה מדד "שירותי דיור בבעלות הדיירים" הוא המדד שמראה בכמה עלו חוזי השכירות החדשים - וב־2022 הוא זינק ב־6.3%, לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז 2008.
לאור העליה הנכרת בביקוש לשכירות ישנו נושא שבעלי דירות להשכרה חייבים לקחת בחשבון, לכל חוזה שכירות יש שני צדדים.
אם בדרך כלל אנו נוהגים להפנות אצבע מאשימה כלפי הצד המשכיר - מחקר שערכנו חושף את 10 הערים בישראל בהן דווקא השוכרים הם אלו שמהם צריך לברוח, ומהר.


לבחור נעים הליכות העונה לשם חיים ומתגורר באשדוד, היו 3 דירות להשקעה: שתיים באופקים ואחת בדימונה. שמתם לב שהדגשתי את המילה היו? יופי.
כי הכל היה טוב ונחמד, עד שלדירה בדימונה נכנס דייר שהחליט על דעת עצמו להפסיק לשלם את השכירות כי הוא מצוי בחובות כבדים, וסירב לפנות את הנכס למשך שישה חודשים שלמים, באותה טענה.
נציין כי בתחילת השכירות, חיים הסכים לדייר החדש, שהיה נראה בחור טוב בסך הכל, להעביר לו את התשלום בהעברה בנקאית, לא לקח ערבויות וביטחונות, ולא היו בידיו צ'קים של הדייר (לקח לעתיד). בשלב מסוים, הדייר גם התעייף כנראה מלהשמיע תירוצים והסברים, וחסם את חיים מכל ערוץ תקשורת אפשרי.
חיים חסר האונים הגיש תביעה לפינוי על ידי חברת דיפרנט, המפעילה שירות ביטוחי לשוכרי דירות, ולדייר נפתח תיק בהוצאה לפועל.
בחודש יוני האחרון היה דיון, אליו הדייר לא הגיע, ונפסק כי הוא צריך לפנות את הנכס לאלתר.
לאחר שעזב, התברר לחיים כי הדייר הותיר אחריו חובות עצומים, כשלא שילם חשבונות ארנונה, חשמל וכו', וזה עוד לא הסוף - לדברי חיים, הדירה הייתה מוזנחת , שבורה ומלאה בלכלוך ונראית כמו "דיר חזירים". איך אומרים? לפעמים צריך לדעת לוותר בזמן. 

אחרי מה שעבר איתה, חיים כבר לא יכול היה להסתכל על הכלה באותו האופן ורק רצה להיפטר ממנה.
הוא מכר את הדירה בדימונה והבטיח שלא יחזור לשם לעולם.
אז נכון, לא נוכל להסיק ממקרה יחיד על איכות השוכרים בעיר דימונה כולה.
 לצורך כך, נערך מחקר בקרב אלפי בעלי דירות ברחבי הארץ, שהתלוננו בשנה האחרונה על שוכרים בעיתיים במיוחד שהסבו להם נזקים. המחקר נערך עבור וואלה נדל"ן בידי חברת דיפרנט, המבטחת בעלי דירות.

רק כדי לסבר את האוזן, נתחיל בנתון מעניין: על פי המחקר, גילו שהחוב המצטבר הגדול ביותר לבעל דירה עבור אי תשלום שכר דירה היה בעיר אילת, ועמד על 50,400 שקל עבור 9 חודשים בהם לא שולם שכר דירה בגובה של 5,600 שקל לחודש.  ועכשיו, מוכנים לדירוג?

אלו הן 10 הערים בהן בעלי דירות צריכים להיזהר במיוחד:

במקום העשירי: נהריה - 20%20% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירה שלהם בנהריה הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה בשנה האחרונה ב-8.8% ועומד כיום על 3,275. ההיצע של דירות להשכרה ירד ב -7.3% ועומד היום על 8,350 דירות.

במקום התשיעי: חיפה - 21%21% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירה שלהם בעיר חיפה הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים. 

 במקום השמיני: רחובות - 22%22% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב 12% בשנת 2022 ועומד על 4,499.
נכון להיום, ההיצע עלה רק ברבע אחוז, ל- 3,496 דירות להשכרה.

במקום השביעי: חריש - 24%24% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בחריש, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב 12% בשנת 2022 ועומד על 3,488.
נכון להיום, ההיצע ירד ב-18%, ועומד על 1,289 דירות להשכרה.

במקום השישי: קרית שמונה - 25%25% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עומד על 2,913 שקל, המהווה עלייה של 10.6%.
 ההיצע עלה ב- 50% והיום הוא עומד על 417 דירות להשכרה.

במקום החמישי: פתח תקווה - 27%27% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב-11.4% ועומד על 4,578 שקל.
ההיצע בשנה זו ירד ב-14.3% ועומד על 5,290 דירות להשכרה.

במקום הרביעי: קרית גת - 30%30% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב-8% ועומד על 3,555 שקל.
ההיצע בשנה זו עלה ב-53% ועומד על 1,534 דירות להשכרה.

במקום השלישי: נשר - 33%33% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב-7.5% ועומד על 2,895 שקל.
ההיצע, לעומת זאת, ירד ב-8.5% - ועומד היום על 1,068 דירות להשכרה.

במקום השני והמכובד: קרית אתא - 36%36% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב-8.9% ועומד על 3,085 שקל.
 ההיצע בשנה ועומד על 1,530 דירות להשכרה, המשקף עליה של 10.5%.

ובמקום הראשון... דימונה (ניחשתם?) - 40.3% על פי המחקר, דימונה היא העיר עם הסיכויים הגבוהים ביותר לשוכרים בעיתיים, כאשר 40.3% מכלל בעלי הדירות שמשכירים את הדירות שלהם בעיר, הפעילו את השירות הביטוחי בגין נזקים שנגרמו להם מצד שוכרים.
שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ב-12.6% ועומד היום על 2,403 שקל.
ההיצע עלה גם בשנת 2022 ועומד על 622 דירות להשכרה, המשקף עליה של 11.5%.

רגע לפני סיום, לשם השוואה, מה קורה בערי השכירות המובהקות?רמת גן עם 8%; גבעתיים עם 5%; ותל אביב המפתיעה עם 4% תושבים בעיתיים בלבד.

אם הגעתם בקריאה עד כאן, חשוב להגיד שאין צורך לפחד! צריך לפעול נכון ולא לסמוך על המזל.
הפעולות שיש לעשות לפני השכרת נכס:
1. להיפגש עם השוכרים הפוטנציאלים.
2. לבצע בדיקה פיננסית לגביהם (לבקש לקבל ד'ו''ח נתוני אשראי שלהם).
3. להשכיר עם חוזה מלווה ע"י עו"ד.
4. לקבל ביטחונות ( ערבות בנקאית ל 3-4 חודשים, 12 המחאות קדימה , לחייב ערב/ערבים).
5. לבדוק אפשרות להתקשר עם חברה שתיתן בטחון נוסף ותעמוד מול השוכר :
    • וויצ'ק.
    • דיפרנט
    • אינשורנט סולושיין
    • לאומי כארד.
    • הפניקס.